- In de jaren '70 was ik onder andere verantwoordelijk voor het inkopen van media-ruimte. Kortweg advertentie ruimte in vakbladen. Eén van mijn leveranciers was een meester in het aandacht schenken. OK, verjaardagkaartjes kreeg ik van meer leveranciers. Maar deze uitgever spande voor toenmalige begrippen de kroon.
Ooit liet ik me ontvallen dan mijn vrouw ziek was. Na enkele weken belde hij enkel om te vragen hoe het met de gezondheid van mijn vrouw was. Zonder bijbedoelingen, gewoon effe bijpraten. Die aandacht had toverkracht, onze zakelijke relatie kreeg iets van vriendschap. Het kon niet meer stuk.
Later bij een bezoek aan zijn kantoor zag ik hoe hij dat allemaal kon 'onthouden'. Ze gebruikten een primitieve vorm van een CRM systeem, maar voor die tijd (waarin bedrijven alleen nog mainframes gebruikten) was dat best vooruitstrevend. - Menig CRM systeem stelt je in staat om ook hobby's van je contactpersonen te registreren. Het is dan een kleine moeite om zulke relaties een passend cadeau te sturen of uit te nodigen voor een evenement dat bij de interessesfeer past. Geef het een verrassingselement. Dan is de impact groter en het leidt niet direct tot verplichtingen om het structureel toe te passen.
Wij namen destijds bepaalde gasten van 'ver weg' wel eens mee voor een weekendje Parijs. Ja, voor sommige gasten regelden we ook wel eens iets met een luxe boordeel in de buurt. Dat waren pretmomenten waar de heren niet op gerekend hadden en wij scoorden ermee. - Als klanten eenmaal iets van je gekocht hebben is het verstandig om die keuze te bevestigen. Laat relaties weten hoe fijn het is om samen te werken. Gewoon zeggen. Kleine moeite met groot effect. Net zoiets als "ik hou van jou" zeggen tegen je partner. OK, heren, ik weet dat wij daarin niet zo sterk zijn, maar áls je het zegt wordt het zeer op prijs gesteld. Je kunt zo'n boodschap natuurlijk ook verpakken in een incentive of terloops vermelden tijdens een bijeenkomst..... zakelijk, bedoel ik.
- Neem het initiatief om een netwerkplatform aan te bieden. Dat kan door tijdens evenementen meerdere relaties uit te nodigen, zodat zij met elkaar contact kunnen leggen. Bij één van mijn voorgaande banen organiseerden we ieder jaar een dealerbijeenkomst. Door een uitgebalanceerd programma van informatie, netwerken en bourgondisch feesten waren deze events steeds een groot succes en smeedde we niet alleen een goede band met onze relaties, maar ook de band tussen die relaties (feitelijk toch ook concurrenten) werd beter.
- Geef altijd feedback. Communicatie is altijd tweerichtingsverkeer. Er is altijd feedback. Dus geen reactie is ook feedback, maar dan een die slecht valt en mensen in onzekerheid laat. Geef dus altijd een reactie, als is het maar een simpele ontvangstbevestiging.
- Als je besluit om een nieuwsbrief uit te geven is het van belang dat al je relaties daarop geabonneerd worden. Helaas gaat dat niet zomaar. Het moet langs de weg van "opt in" gaan. Stimuleer je relaties via allerlei kanalen om zich aan te melden en maak afmelden even gemakkelijk.
Als je een nieuwsbrief uitgeeft denk dan goed na over concept, content, vormgeving en frequentie.
Veel nieuwsbrieven leunen zwaar op graphics en die worden door e-mail programma's standaard geblokkeerd. Plaatjes zijn wel OK, maar als een nieuwsbrief voor 80% uit één plaatje bestaat komt bij velen de boodschap niet over. Bij gebruik van mobiele apparaten is dit helemaal een ramp.
Frequentie is belangrijk. Maar laat het niet ten kosten gaan van de kwaliteit van de content. - In hoeverre Social Media iets bijdragen aan het contact met relevante relaties is momenteel een punt van discussie. Je richt je op volgers, maar het gevaar bestaat dat het een 'advertising' karakter krijgt waardoor volgers hun interesse verliezen. Je kunt je ook afvragen of prominente aanwezigheid op Social Media wel nodig is als je een goed bezochte website hebt.
Deze discussie zal nog wel even voortduren.
Maar regel het niet te strak. Als het spontaan overkomt heeft het meer impact.