maandag 18 augustus 2014

PR en marketing schuiven steeds meer in elkaar

Steeds vaker komen marketingtaken op het bordje van de communicatiespecialisten te liggen. Het aantal Corporate Communications Officers (CCO) dat een rol in marketing speelt is in Europa www.communicatieonline.nl .
aanmerkelijk gestegen. Het percentage (50%) ligt zelfs hoger dan in de rest van de wereld (35%). Dit is de conclusie van een onderzoek van het communicatieadviesbureau Weber Shandwick en excecutive search bedrijf Spencer Stuart. Een uitgebreid verslag lees je op

Het feit dat corporate reputatie en merkreputatie (zie ook) steeds meer verstrengeld raken is de belangrijkste reden van de versmelting van marketing en communicatie. Volgens de onderzoekers heeft dit vooral te maken met de versnippering van het medialandschap en de noodzaak om met één stem met de buitenwacht te communiceren. Daardoor worden steeds meer CCO's verantwoordelijk voor de eigen content en de publicatie ervan.

Steeds meer worden PR-taken met marketing vermengd. In dit licht stijgt de status van Public Relations.Daarmee neemt ook het belang van content marketing toe.

Speerpunten in het marketingcommunicatie zijn in toenemende mate de Social Media en het mobiel gebruik van internet, met name de inzet van apps. Daarnaast verwachten de CCO's ook een toename van het aantal video producties.
Toch wordt de inzet van de traditionele media nog lang niet aan de kant geschoven. Het budget wordt nog voor 64% aan traditionele media besteed tegen 36% online. Vooral voor het acquireren van nieuwe klanten en de introductie nieuwe producten en diensten zijn de traditionele media sterker. Daar tegenover staat dat het belang van social media voor personeelswerving als effectiever wordt gezien.