donderdag 14 augustus 2014

Overtuigend communiceren

Met name voor woordvoerders van organisaties is het belangrijk om overtuigend over te komen. Journalisten weten heel goed wat er speelt en laten zich niet met een vaag verhaal afschepen. Daarom zal je als woordvoerder of spreker op een persbijeenkomst met een overtuigend verhaal de waarheid moeten vertellen. Soms moet je je verantwoorden over een mislukking of 'slecht nieuws', een ander keer mag je jubelen wegens succes. Tips om dat goed over de bühne te brengen.

Bereid je goed voor
Een goede voorbereiding is het halve werk. Bepaal dus vooraf wat je gaat zeggen en oefen de presentatie met collega's. Maar ook: Succesvolle prestaties zoals winst of een geslaagde campagne wijt je natuurlijk aan een goede voorbereiding. Niets komt vanzelf aanwaaien. Dus je organisatie heeft er hard voor gewerkt en verdient het succes.

Wees trots
Je mag jezelf namens de organisatie best op de borst kloppen en de mensen die het succes gerealiseerd hebben verdienen een groot compliment. En public, dus! Noem teams die extra inspanning hebben geleverd om het succes te behalen. Noem de helden.
De media en het publiek smullen ervan.
Het tegendeel is ook waar. Bij falen draai je er niet omheen en betuigt spijt en benoemt de schurken die voor het falen verantwoordelijk zijn. Natuurlijk geef je dan ook meteen aan hoe je als organisatie het weer goed zult maken en schuift de helden naar voren die het kunstje gaan uitvoeren.

Wees charmant
Een vervelende boodschap breng je met een glimlach. Dat verzacht de pijn.
Beantwoord domme vragen (of vragen waarvan het antwoord al gegeven is in de presentatie of statement) altijd met respect en de juiste informatie. Laat niet merken dat je geïrriteerd bent. Wees altijd correct en charmant.

Bescherm je achterban
Bij slecht nieuws wordt altijd naar de 'schurk' gezocht. Wijs er dan op dat bij zaken doen er altijd een factor geluk meespeelt. Hoe goed je ook bent voorbereid, er kan altijd iets onvoorziens gebeuren. Zeker in de dynamische wereld van het (internationaal) zakendoen.

Stel je flexibel op
Pas je altijd aan de situatie aan. Maak van een zwak punt juist een sterk punt. Je kent dat wel van een sollicitatiegesprek: Ik ben best lui. Maar dat is juist goed, want dat betekent dat ik altijd creatief en efficiënt te werk ga.

Straal vertrouwen uit
Vertrouw op je eigen kunnen en dat van je organisatie. Als jij het niet doet, zal niemand het doen. Je organisatie is in alle opzichten de beste.

Weet wat je zegt
Zeg alleen de dingen die je met de buitenwereld wilt delen. Verklap dus geen zaken die anderen niets aangaan en die je organisatie of bepaalde individuen in verlegenheid kunnen brengen. Laat je ook niet uit de tent lokken. Bij een vervelende vraag of opmerking tel je tot 10, slikt even en geeft een passend antwoord. En.... "geen commentaar" is ook een antwoord.


Wees creatief
Breng als het even kan iets nieuws naar voren. Een nieuwe manier van presenteren. Nieuwe informatie of onderzoeksresultaten (een primeurtje). Nieuwe inzichten, filosofie of visie. Laat zien dat je de vooraanstaande positie die je claimt ook waard bent.

Doe dit alles met gepast enthousiasme. Je bent trots dat je hier mag staan namens je organisatie en iedereen die er direct of indirect belang bij heeft. Dit werkt aanstekelijk en vertaalt zich vrijwel altijd in positieve reacties.

Site wimvlekken.nl
ebook: http://bookboon.com/nl/tekst-schrijven-voor-internet-marketing-ebook