vrijdag 29 augustus 2014

De 4 C's voor Online Communicatie

Wat de 4 P's voor marketing betekenen is velen wel bekend. Ze staan voor Product (of dienst), Prijs, Plaats (logistiek) en Promotie (communicatie). Het is vooral een Amerikaanse gewoonte om zakelijke dienstverlening.
complexe zaken in een simpel model te gieten met trefwoorden die met dezelfde letter beginnen. Zo kennen we nu ook de 4 C's als leidraad voor online communicatie. En dan met name voor de sector


  1. Om te beginnen: Customer
    Hoe je het ook wend of keert, het gaat altijd over de relatie met de klant. Die verdient de meeste aandacht en je weet je daarbij natuurlijk gesteund door een goed CRM systeem.
    (uitgebreide informatie)
  2. Context
    De wisselwerking tussen zender en ontvanger via de beschikbare kanalen. Welke media je inzet voor de communicatie met de klant hangt af van het gekozen concept (een 5e C?). We hebben het hier over online communicatie, dus we kiezen hier voor een mix van kanalen die ons via internet ter beschikking staan. Een website of portal vervult hierin een centrale rol. Die vindt ondersteuning bij online advertising (bijvoorbeeld via Google Adwords), nieuwsbrieven, RSS-feeds, BLOG's, etc.
  3. Content
    Het gaat om de inhoud. Je hebt een verhaal te vertellen. Daarbij is het voor commercieel succes van belang dat je het juiste verhaal op het juiste moment bij de juiste persoon presenteert. Geen eenvoudige opgave, vooral als het om leadgeneratie gaat en je de personen in kwestie nog niet kent. Meer hierover in mijn BLOG;  http://strategischebedrijfscommunicatie.blogspot.nl/2014/06/content-marketing-3-content-creatie.html 
  4. Call to Action
    Als je iets te verkopen hebt is dit altijd een goed idee. Anders verzandt je boodschap in de vrijblijvendheid van alle informatie die het internet kan bieden. Laat de lezer in actie komen. Dat kan in het begin nog redelijk subtiel, door bijvoorbeeld een folder aan te bieden. Maar gaandeweg het leadgeneratieproces vraag je meer actie. Zie mijn BLOG over leadgeneratie.