zondag 20 juli 2014

Content Marketing 6: Organisatie

Een muziekstuk kan op papier nog zo goed in elkaar steken, het is de toon die de muziek maakt. Dit geldt ook voor content marketing. De grootste uitdaging is om voldoende, doeltreffende, content te produceren. Bijkomende moeilijkheid is de timing van de verzending van de boodschappen. En daarnaast is ook het doelgericht aanspreken van de juiste personen cruciaal. Alleen zo zal de kassa rinkelen.
Vergelijk het met een orket (of band) die eigen muziek schrijft en produceert. De beste akkoorden zitten in  de hoofden van de verschillende musici. Maar niet iedereen is bereid en in staat om op het juiste moment een duit in het zakje te doen. De orkestleider of dirigent moet een omgeving scheppen waarin iedereen tot z'n recht komt en gestimuleerd wordt een bijdrage te leveren en dit tot harmonie samen te brengen.

Zo is het ook bij bedrijven. Vakkennis en creativiteit zit bij veel verschillende medewerkers van diverse afdelingen. Dus zijn ook verschillende afdelingen verantwoordelijk voor de input van content en content creatie. Denk aan websitebeheer en SEO, Public Relations, marketingcommunicatie, social media, product marketing, brand management, copy writing, design, etc.

 Multidisciplinair proces
Het proces van content marketing vraagt daarom de inzet van een multidisciplinair team onder leiding van een content manager die alle vakgebieden overziet en in harmonie kan samenbrengen. Dat vergt veel van zo'n, "dirigent", maar ook van de organisatie als geheel. Content Management doe je er dus niet even bij.
Op de eerste plaats is het belangrijk om een werkbare oplossing te vinden om alle benodigde talenten te laten samenwerken. Het toepassen van de scrum methode kan hier een oplossing zijn. Deze methode werd voor IT ontwikkelprocessen ontwikkeld waar de problematiek vergelijkbaar is met die van content marketing. Er zijn inmiddels diverse initiatieven om scrum ook in communicatie toe te passen.
Op de tweede plaats is het een uitdaging voor management en HR om een geschikte 'dirigent' te vinden die zo'n multidisciplinair proces zodanig kan leiden dat er harmonie en synergy ontstaat.

Opleidingen voor content management bestaan niet. Net is een dirigent niet alle instrumenten moet kunnen bespelen, hoeft ook de content manager geen virtuoos op alle samenwerkende deelgebieden te zijn. Kandidaten moeten daarom door de wol geverfde communicatie specialisten zijn die alle samenwerkende disciplines kunnen overzien en alle talenten in harmonie samen laten spelen.
Natuurlijk bestaat de mogelijkheid om content creatie uit te besteden. Ook dan is het de taak en verantwoordelijkheid van de content manager dat de leverancier met de beschikbare informatie de juiste "toon aanslaat".
Het blijft een uitdaging.