maandag 7 juli 2014

Content Marketing 4. Communicatie

De boodschap (content) heeft pas een functie als deze door de bedoelde doelgroep (of in PR-termen 'publieksgroep') wordt ontvangen, verwerkt en gewaardeerd. En het mooiste is als de ontvangers de boodschap delen met anderen. Communicatie is dus een proces van de juist gecodeerde boodschap (content) via geschikte media naar (al dan niet vooraf gedefinieerde) ontvangers sturen die de boodschap decoderen, begrijpen, verwerken en feedback geven.
Voor de communicatie strategie is het mede van belang een onderscheid te maken tussen 
  • owned media
    De eigen folders, brochures, website, e-mail nieuwsbrief, etc.
  • earned media
    Perspubliciteit, organische zoekresultaten in zoekmachines, etc.
  • paid media
    Advertenties in gedrukte media en R-TV, social media, zoekmachines, etc.
 Content marketing maakt tegenwoordig vooral gebruik van owned en earned media. Dit heeft met name te maken met het mediagedrag van de doelgroepen en verklaart tegelijk waarom de advertentiemedia reclame inkomsten zien afnemen terwijl bij adverteerders de marketingbudgetten juist toenemen.
Het publiek reageert vaak kritisch op uitingen van paid media, maar toch zal goede reclame altijd beter scoren dan andere communicatievormen. Adverteren moet, om een sterk merk te bouwen. En de impact wordt sterker als dit tevens ondersteund wordt met goede content in owned en earned media.

Natuurlijk is bereik van belang. Als je geen mogelijkheid hebt om (potentieel) belanghebbenden aan te spreken is de beste content zinloos. Bij iedere campagne dient daarom aandacht te zijn voor de vragen:
  • Wie zijn onze klanten?
  • Wie kunnen nog klant worden (prospects)?
  • Wat weten zij over ons merk, onze producten en diensten?
  • Wat vinden zij ervan?
  • Wat vinden zij belangrijk als het om onze (product) categorie gaat?
  • Wat is hun media gedrag? Hoe kunnen we ze bereiken? Hoe geven ze feedback?
Met de antwoorden op deze vragen bepaal je de content strategie en de inhoud en vervolgens de media strategie.

Rest nog een manier om feedback te registreren en te verwerken.
  • Registreer meningen en uitspraken van klanten.
  • Meet beeldvorming en imago.
  • Volg respons op social media.
En daarmee is het communicatie proces rond. Het is een proces, dus er is voortgang en u kunt bijsturen. Het gaat niet via een recht lijn op het doel af. Mensen reageren vaak anders dan verwacht. Vinger aan de pols houden is belangrijk om de koers bij te kunnen stellen. Content aanpassen en de inzet van media bijsturen.

Kijk voor de resultaten van een op dit thema gericht onderzoek bij FrankWachting.com

www.wimvlekken.nl