Voor de communicatie strategie is het mede van belang een onderscheid te maken tussen
- owned media
De eigen folders, brochures, website, e-mail nieuwsbrief, etc. - earned media
Perspubliciteit, organische zoekresultaten in zoekmachines, etc. - paid media
Advertenties in gedrukte media en R-TV, social media, zoekmachines, etc.
Het publiek reageert vaak kritisch op uitingen van paid media, maar toch zal goede reclame altijd beter scoren dan andere communicatievormen. Adverteren moet, om een sterk merk te bouwen. En de impact wordt sterker als dit tevens ondersteund wordt met goede content in owned en earned media.
Natuurlijk is bereik van belang. Als je geen mogelijkheid hebt om (potentieel) belanghebbenden aan te spreken is de beste content zinloos. Bij iedere campagne dient daarom aandacht te zijn voor de vragen:
- Wie zijn onze klanten?
- Wie kunnen nog klant worden (prospects)?
- Wat weten zij over ons merk, onze producten en diensten?
- Wat vinden zij ervan?
- Wat vinden zij belangrijk als het om onze (product) categorie gaat?
- Wat is hun media gedrag? Hoe kunnen we ze bereiken? Hoe geven ze feedback?
Rest nog een manier om feedback te registreren en te verwerken.
- Registreer meningen en uitspraken van klanten.
- Meet beeldvorming en imago.
- Volg respons op social media.
Kijk voor de resultaten van een op dit thema gericht onderzoek bij FrankWachting.com
www.wimvlekken.nl