zondag 13 juli 2014

Content Marketing 5. Conversie

Bij Content Marketing gaat het maar om één ding: Rendement. Met andere woorden: Conversie.  Welke conversie
gewenst is bepaal je vooraf, want dat bepaalt ook de werkwijze en het budget. Conversie kan heel erg verschillen, bijvoorbeeld:
  • Toename van klantrelaties.
    Eigenlijk moeten we hier spreken over leads of prospects, want strikt genomen is een klant een relatie die al eens bij je gekocht heeft. We willen met content marketing meer relaties die mogelijk klant zullen worden. Maar het doel kan ook zijn dat klanten tot meer aankopen worden verleid.
  • Meer "likes" op Facebook en/of LinkedIn.
    Likes zeggen op zich niet zoveel, maar op z'n minst kun je stellen dat degene die op de Like-knop klikt van je bericht kennis heeft genomen. Je kunt deze doelstelling dan ook vertalen naar méér mensen die onze boodschap op social media hebben gezien en er positief over oordelen.
  • Abonnees en volgers.
    Dit zijn mensen die je met vervolgboodschappen kunt 'bestoken'. Natuurlijk moet je dit niet overdrijven, want zij kunnen met één klik 'volgen' en abonnement beëindigen. Er is latente interesse en door gedoseerd informatie te verstrekken kun je deze mensen tot klant converteren, op een moment dat het hun uitkomt.
  • Klik ratio verhogen.
    Links en advertenties op sites van derden vormen een vangnet en doorgeefluik voor leads. Daar wil je er graag méér van. In dit geval moet de 'landingpage' het werk doen. Hier moeten belangstellenden de informatie vinden die ze zoeken en motiveren tot nader contact. Dat kan zijn, dat men zich abonneert op een nieuwsbrief, maar ook een afspraak met een verkoper. Of direct kopen, als het om direct sales via een webwinkel gaat.
Dit zijn dus meetbare doelen die je in KPI's kunt vastleggen en monitoren. Op basis van de beschikbare cijfers kun je de campagne bijsturen. Dit is belangrijk, omdat je op voorhand nooit 100% zeker weet hoe de hazen zullen lopen. Bovendien kan de succesvolle aanpak van vandaag, morgen al niet meer tot het gewenste resultaat leiden.

Verbeteringen kunnen wenselijk zijn in de tekst, design en visuals (content), maar ook in de user interface van een website. Door respons te meten is bijsturing mogelijk en kun je stapsgewijs de conversie optimaliseren.