De Nederlandse PR sector constateert dat de collega's in de VS en GB succesvoller zijn dan wij en we vragen ons af hoe dat kan. Wij zijn toch ook professionals?
Ja, ook in Nederland beschikken we over zeer professionele communicatiedeskundigen. Maar het uitgangspunt is (te) soft. We willen "wederzijds begrip" kweken en "bruggen bouwen". Het zijn net dominees. Dat stond al met zoveel woorden in de oude definitie van PR (NGPR).
Onze Angelsaksische collega's komen daar niet mee weg. Zij moeten vechten voor sympathie, voor een goede reputatie, om aandacht en geloofwaardigheid. Zij stellen zich harde doelen.
Jan van Ingen stipte dit in april 2014 al aan met een bericht op Communicatie Online.
Het gaat om invloed uitoefenen en gedrag van de massa veranderen. Daar worden PR-specialisten voor betaald. Maar in Nederland zijn we te bang om tegen schenen aan te trappen, we mogen hier niet onze nek (boven het maaiveld) uitsteken.
In de VS en GB is het een kwestie van strijd tegen weerstand, tegen onbegrip, tegen onkunde, tegen ongeloof. Ombuigen, overtuigen, beïnvloeden. Keiharde doelstellingen. OK, wel met respect voor de mens als zodanig. Maar wel met de intentie dat ongewenst gedrag omgebogen wordt en dat dit voordelig is voor onze opdrachtgever.
Voor organisaties ongewenst gedrag kan het gevolg zijn van veranderingen in cultuur en mode. Dat verander je niet zomaar. Je kunt er wel iets tegenover stellen. Een voorbeeld:
Ooit was de haarmode van vrouwen een in een netje bijeengehouden knotje of staart. En mode verandert. Die netjes verdwenen van de dameskapsels. De industrie zag afzet verdampen. What to do?
De branche nam een PR-bureau in de arm en die bedacht het volgende - In de voedingsindustrie wordt zonder bescherming van het hoofdhaar gewerkt en dat is onhygiënisch. Het bureau startte een lobby campagne om wetgeving te krijgen die het dragen van haarnetjes in de voedingsindustrie verplicht stelt. Gevolg is, dat dit ook buiten de VS navolging vond en de afzet voor de haarnetjes fabrikanten gewaarborgd was.
Creatief zijn en groot denken.
Vraag en aanbod
Wat ook vaak vergeten wordt is dat de relaties tussen PR en de media gewoon een kwestie van vraag en aanbod is. Zie de media als wederverkoper van uw nieuws. De wederverkoper 'koopt' uw nieuws alleen als het ook echt nieuws is en zij zeker zijn dat hún afnemers dat waarderen. Dit vraagt een totaal andere manier van werken dan het schrijven van sublieme persberichten en die vervolgens naar een geselecteerde perslijst versturen. ...en dan afwachten wat ermee gebeurt.
Hoe dit werkt is uitvoerig beschreven in mijn e-boek Effectieve Pers Publiciteit