zaterdag 20 september 2014

Communicatie strategie en Social Media

We kunnen gerust stellen dat Social Media in ons dagelijkse leven niet meer is weg te denken. Zowel privĂ© als in zaken is er een belangrijke rol voor Social Media weggelegd. Toch wordt soms het streven naar zoveel mogelijk 'likes' en 'follows' als nutteloos ervaren. Dat staat in contrast met het feit dat steeds meer PR- en communicatieprofessionals  het belang van Social Media erkennen en zoeken naar de juiste strategie. Het is een feit dat wij anders met elkaar communiceren. Informatie wordt steeds laagdrempeliger en dat gaat ook een rol spelen in de interactie tussen PR en journalisten.

In 2013 is er een onderzoek gedaan naar de rol van Social Media onder twee groepen:

  • PR-professionals en -adviseurs en woordvoerders.
    Van deze groep vindt 95% Social Media belangrijk en onmisbaar.
  • Redacteuren, Bloggers en experts.
    Van deze groep vindt 76% Social Media belangrijk en onmisbaar.
Beide beroepsgroepen zetten Social Media dagelijks in om nieuws te verspreiden, bereik te vergroten en de dialoog met stakeholders aan te gaan.  Social Media blijkt zo een aanvulling te zijn op de traditionele media en 85% denkt dat die rol in de toekomst alleen maar groter wordt.

Van de redacteuren gaf 53% aan Social Media (en internet in het algemeen) te gebruiken als informatiebron en voor fact checking. Voor deze beroepsgroep is betrouwbaarheid van bronnen erg belangrijk. Hier kan Social Media dus nog aan betekenis winnen.

PR - Media - Consument vormen in toenemende mate een driehoeksverhouding die via Social Media informatie 'rondpompt'. Consumenten blijken zo controle en invloed uit te oefenen op de kwaliteit en inhoud van de dialoog. Dit heeft voor PR grote consequenties voor de relatie met de consument. Goed gebruik van Social Media is dan cruciaal.

Wat is de beste strategie?

  1. Wees niet saai
    Voor saaiheid is geen plaats op Social Media. Plak dus nooit de tekst van een persbericht of een productfolder integraal in een Social Media bericht. Bewerk die tekst naar een vorm die door het Social Media publiek op prijs wordt gesteld. Gebruik ook andere communicatievormen zoals fotografie en korte films (embedden).
    Bovendien: Op Twitter heb je maar 170 teken voor je verhaal, waarvan je er 23 moet reserveren voor een link naar een geschikte 'landing page' op je website of Blog.
    Informatie op Social Media moet betekenisvol zijn. En het mag best controversieel zijn. Een beetje opwinding kan nooit kwaad, zolang je niet zelf de 'schurk' bent.
  2. Zorg voor nieuwswaarde
    Een bericht dat iedereen al weet, of non-info waar niemand acht op slaat is saai. Zonde van de tijd. PR is vanuit de traditionele werkwijze vaak snel geneigd  berichten te verspreiden en dan maar af te wachten wat ermee gebeurt. Zorg voor nieuws dat de interesse van je doelgroep wekt en om die reden ook interessant is voor de nieuwsmedia. Meer hierover in het e-boek "Effectieve Pers Publiciteit".
    Humor is ook welkom. Gebruik de diverse Social Media op de juiste manier. BLOG voor achtergronden en nieuws. Twitter voor commentaar. Youtube voor video, etc.
  3. Wees hulpvaardig
    Als je publiciteit zoekt moet je vooral denken aan wat je publiek nodig heeft voor comfort of om succesvol te zijn. Die hulp levert positieve beeldvorming op, en ja, ook 'likes' en 'follows'.
    Haak in op actuele gebeurtenissen, als je daar tenminste iets over te melden hebt.
    Het is niet slim om e-mail nieuwsbrieven met een wervende post via Facebook of Twitter aan te kondigen. De kans is groot dat je nieuwsbrief genegeerd wordt en je mailadres op de zwarte lijst komt. En daar ben je nog niet zo gemakkelijk weer vanaf.
    Als je Social Media toch wilt inzetten, plaats dan teasers die je publiek nieuwsgierig maken naar de achterliggende informatie.
  4. Pas op met Facebook
    Veel berichten op Facebook hebben een triviaal karakter. Dat is hooguit interessant voor particuliere relaties, vrienden en familie dus. Het zijn vaak nietszeggende mededelingen en bizarre foto's of films van zielige huisdieren en vakantiefoto's.  Zakelijk gezien voegt het niets toe, tenzij het gaat om mode, lifestyle en entertainment. Wil je daar tussen staan?
    Maak dan liever een groeps- en bedrijfspagina. Die is ideaal voor bedrijfsinformatie, evenementen, agenda's en productlanceringen. Pas je qua vorm en taalgebruik aan je publiek aan. Ook slecht nieuws mag hier in staan, als het maar tegelijk een oplossing of geruststelling bevat.
    https://www.facebook.com/wimvlekkenbedrijfscommunicatie
    Gebruik Twitter met geschikte #-tags. Zo kun je ook volgen wat 'trending' is die informatie gebruiken in je voordeel. Pas wel op dar boze twitteraars je berichten met met een negatieve lading gaan retweeten. Die extra aandacht kan pijnlijk zijn.
    Monitor wat er op Social Media (vooral Twitter en Facebook) over je geschreven wordt. Er zijn (online) diensten die dit realtime voor je bijhouden.
  5. Gebruik video
    Dit advies was al eerder gegeven, maar omdat het zo belangrijk is even extra aandacht. Gebruik sites als Youtube en Vimeo om video's wereldkundig te maken. Denk aan technische instructies en teasers voor product introducties. In video kun je erg veel informatie kwijt, mits ze professioneel gemaakt zijn. Maar een met 'n smartphone gemaakte clip over een bizar of dramatisch onderwerp kan evengoed veel stof doen opwaaien.
    Goede video's worden graag gedeeld of embed op websites en blogs, waarmee je viral marketing in de hand werkt.
De top overtuigen
Social Media gebruiken voor bedrijfscommunicatie is veel werk. Doe je het goed, dan levert het veel op. Pak je het niet goed (genoeg) aan, dan werkt het tegen je. Doe het goed, of niet.
Er is niet alleen budget voor nodig, maar ook het commitment van de top. Zo overtuig je het management van het belang:
  • Laat zien dat het ROI oplevert. Ga dan uit van
    - Social Media doelen zoals bereik, betrokkenheid, bekendheid.
    - Afdelingsdoelen zoals leads en customer support.
    - Bedrijfsdoelen zoals omzet/winst, merkenbekendheid, klanttevredenheid.
  • Benoem de doelstellingen voor de korte en langere termijn.
  • Laat cijfers zien. Deel die cijfers in real time met het management, wat de dynamiek van het onderwerp onderstreept. Laat die cijfers ook op een groot scherm aan de medewerkers zien.
    Gespecialiseerde Business Intelligence systemen kunnen hierbij helpen.
  • Train managers zodat ze ook zelf in Social Media kunnen participeren. Hoe leuk is dat? Maar vooral nuttig, mits goed uitgevoerd. En er zelf een rol in spelen motiveert en maakt je baas tot 'ervaringsdeskundige'.