zaterdag 29 november 2014

De Marketing Communicatie Gereedschapskist

Dit is een tricky onderwerp. Doorgaans heb je meer gereedschap dan je echt nodig hebt en af en toe ontbreekt er juist een tool waar je niet eerder aan gedacht hebt. Maar is nu het urgent. Dat overkomt iedere handwerker en het geldt in essentie voor alle beroepsgroepen. Dus ook voor de communicatie specialist. Dat gevaar dreigt ook voor dit artikel. Ik ga een aantal tools behandelen, wetende dat er achteraf nog wel iets gemist wordt. Als je tijdens het klussen een speciaal tangetje mist rijd je even naar de GAMMA (of een andere winkel).
Weet je het effe niet tijdens een communicatie project, dan vind je gegarandeerd op het internet een scala aan oplossingen. Mijn belangrijkste advies is dan ook, blijf open staan voor alle kennis over je vakgebied. Er is veel meer te halen dan je nu nodig hebt en er worden voortdurend nieuwe tools ontwikkeld voor oplossingen waar je nu niet bij stilstaat.


Marketing Communicatie is een vorm van massacommunicatie. Anders dan sales staan er aan de ontvangerskant veel individuen. En doorgaans is die massa nog eens in te delen in sub-groepen, in segmenten.
Segmenteren hoort dus in de gereedschapskist. Om je doel te bereiken moet je kunnen inhaken op de motieven en gevoelens die er bij je publiek heersen. Het is misschien een beetje abstract, maar je deelt het publiek in groepen die je op een bepaalde, uniforme manier aanspreekt, .....of juist links laat liggen. De criteria kunnen voor elk project verschillen, maar je moet een keuze maken. Doelgericht schieten heeft meer impact dan in de breedte ratelen. Het meeste gaat er namelijk naast.

Als vast staat welk segment je wilt aanspreken is het belangrijk verder om twee dingen goed te weten:

  1. Op welke manier zoekt dit segment naar informatie, en dan met name het soort informatie waar jij wat over te melden hebt. Dat brengt je naar de juiste media.
  2. Welke informatiebehoefte leeft er in die groep? Wat wil men weten? Dat is uit te zoeken en bijvoorbeeld door de Google Trend rapporten bij te houden krijg je daar ook wel een beeld van. Als professional houd je voeling met je belangrijkste doelgroep en dient dus te weten wat daar speelt. Dit brengt je naar de content.

Media

Het keuzepalet van media is behoorlijk uitgebreid. Hier zal ik grofweg een tweedeling maken: offline en online.
Met offline bedoelen we alle media die zonder het internet te gebruiken zijn. Open deur, maar het moet toch even gezegd zijn. 
  • Het gesprek. Face-to-face, telefonisch of een presentatie tegenover een groep. Er zijn boeken over geschreven en er worden cursussen gegeven die je leren hier optimaal mee om te gaan. Het gaat dan ook te ver om er hier inhoudelijk verder op in te gaan. Wel vind ik het belangrijk  erop te wijzen dat je hier niet alleen met woorden communiceert, lichaamstaal is minstens zo belangrijk, misschien zelfs in veel gevallen doorslaggevend.
    Hoewel een beetje één-richtingverkeer; radio en 'public-adress' vallen onder deze categorie.
  • Geschreven tekst, maar ook pictogrammen. Offline media voor geschreven tekst zijn er legio. Zonder compleet te willen (kunnen) zijn hier een opsomming:
    - Notities in de vorm van een memo of 'kattebelletje'.
    - De brief of briefkaart. Dus ook de direct mail brief.
    - Het rapport, maar ook het jaarverslag.
    - De folder of brochure. Denk ook aan de handleiding.
    - Het persbericht en het resultaat hiervan in (gedrukte) media.
    - Het personeelsblad. En ook de berichten op een publicatiebord.
    - De gedrukte media, zoals magazines,  kranten, week- en nieuwsbladen.
    - Boeken.
    - Posters en bijvoorbeeld lichtreclame.
    ......En nog veel meer.
  • Behalve tekst en pictogrammen communiceren we ook met tekeningen, graphics en foto's.
    Een plaatje zegt soms meer dan 1000 woorden. Dat beweert men tenminste, maar als copywriter hecht ik toch ook veel waarde aan woorden, met steun van treffende visuals, dat wel. Die kunnen verschijnen in/op media zoals bij het vorige punt zijn opgesomd.
  • Audio-visueel. Meest voor de hand liggend is de video of animatie. Offline is AV toegepast bij presentaties, maar ook via de omroepkanalen op met name televisie.
    Onder deze noemer valt ook de dia presentatie (dus ook de PowerPoint).
Bij online communicatie, waar we dus gebruik maken van een internet verbinding, gaat het om een andere indeling:
  • E-mail om te beginnen. Een gewoon bericht, al dan niet met bijlagen of ingesloten plaatjes, maar ook de nieuwsbrief. Die laatste kent een neefje:
  • RSS berichten. Mensen kunnen zich op RSS berichten abonneren en met special software worden die berichten opgehaald. Hoe dat werkt lees je in dit boek: RSS-Boek.
  • Websites en portals. Hieronder vallen natuurlijk ook webwinkels.
    Graphics, animaties en video spelen hierin ook een belangrijke rol, net als bij....;
  • BLOG's en Social Media.
    Deze categorie wordt steeds belangrijker bij het communiceren met doelgroepen. Of het ook zo effectief is, daarover strijden de deskundigen nog. Maar mijn standpunt is, ieder stuk gereedschap is effectief als je er deskundig en verantwoord mee omgaat. Je kunt het ook verkeerd gebruiken, zoals te zien is aan de timmerman met 3 vingers (;-).
  • Mobile. Websites inzetten voor smartphones en tablets, inclusief het ontwikkelen van apps. De mogelijkheden qua techniek en content zijn nog lang niet uitgeput.
Het lijstje van online media is wat kort uitgevallen, maar vergis je niet. Een website neerzetten die veel bezoekers trekt en aan zijn doel beantwoord is geen sinecure. Alleen al het onderwerp "zoekmachineoptimalisatie" (ook SEO genoemd) is een vak op zichzelf. In dit e-boek lees je er meer over.
De gereedschappen voor online media zitten feitelijk in twee verschillende koffers. Het ene koffer is voor de content manager, het andere is in het bezit van IT-ontwikkelaars. Goede samenwerking is erg belangrijk, maar vooral ook elkaar goed begrijpen. Op IT gebied kan er véél meer dan op content gebied verantwoord is. Een juiste balans vinden ligt dan op het bordje van de communicatie professional.